Tijd voor een autovrije zondag en bestuur in Edegem

20 September 2020

Tijd voor een autovrije zondag en bestuur in Edegem

Vandaag is het in tal van gemeenten en steden autovrije zondag. In Edegem gaat er niets door. En daar moet dringend wat aan veranderen, vindt Groen Edegem. “Het N-VA bestuur heeft opnieuw de rode loper uitgerold voor koning auto. We doen vandaag een dringende oproep aan het N-VA bestuur om duurzame mobiliteitskeuzes te maken”, zegt gemeenteraadslid, Vera Hans.

Vandaag is er géén autovrije zondag in Edegem en de kans dat die er snel gaat komen met de huidige absolute meerderheid is klein. Nochtans hebben heel wat steden en gemeenten begrepen dat een aangename, leefbare gemeente van de toekomst ruimte moet maken voor voetgangers en fietsers. “In Edegem zien we op vlak van duurzame mobiliteit echter totale stilstand”, stelt Vera Hans. “Een veiligere Prins Boudewijnlaan werd Edegem in de schoot geworpen door Agentschap Wegen en Verkeer, maar van tafel geveegd door N-VA. Als klap op de vuurpijl beslist N-VA vorige week om het fantastisch ecopark effectief te verhuizen om er bezoekersparking van te maken voor de sportclubs in Kattenbroek.”
 
N-VA heeft het nu bijna twee jaar alleen voor het zeggen, maar voor voetgangers en fietsers is er niets veranderd. Met uitzondering van de veilige oversteek op de Prins Boudewijnlaan ter hoogte van Elysia Park die we zelf mee hebben onderhandeld in de vorige legislatuur.
 
“Er is ons vorig jaar de komst van fietsstraten beloofd, maar tot dusver is er niets van in huis gekomen”, gaat Vera Hans verder. “We herhalen ons pleidooi om alvast het centrum van Edegem één aansluitende fietszone te maken: auto’s moeten er achter de fietsers blijven.”
 
Quick wins 
 
Verschillende dossiers zoals de Hovestraat, Boniverlei en Oude Godstraat lopen hopeloos vertraging op. Het gevolg is dat de actieve weggebruikers nog jaren kunnen wachten op meer comfort. Terwijl juist dit één van de belangrijkste redenen is om meer mensen uit hun wagen te krijgen.
 
“Leg desnoods een tijdelijke asfaltlaag op het fietspad in de Oude Godstraat om het fietscomfort te verhogen in afwachting van een permanente heraanleg. Als N-VA tijdelijke asfalt kan leggen voor nog een (andere) autoparking in Kattenbroek, waarom dan niet voor één van de belangrijkste fietsroutes voor het werkend en schoolgaand verkeer?”, stelt Vera Hans scherp.
 
Ook met het invoeren van de Zone 30 in de wijken blijft het bestuur talmen. “N-VA wil wachten tot er ook iets aan de infrastructuur wijzigt. Maar dan kunnen we dus nog 100 jaar wachten op die algemene Zone 30 in de Edegemse wijken. Voer die nu in en wijzig de mentaliteit van de autobestuurder. Hardrijders zijn nooit goed te praten, ook niet als de straat er mooi en breed bij ligt”, aldus Vera Hans.
 
Tijd dus om die autovrije zondag in te voeren en een omslag te maken naar meer duurzame mobiliteitskeuzes in Edegem.