125.000 euro subsidie voor bouw van nieuwe scoutslokalen 27ste
25 Januari 2017
De 27ste scouts kan op een stevige subsidie rekenen voor de bouw van een nieuw lokaal op haar terrein aan de Patronaatstraat. "Bovenop de infrastructuurtoelage (24.800 EUR) waar de jeugdvereniging beroep op kan doen, voorzien we 125.000 EUR extra om de bouw mee mogelijk te maken", vertelt schepen voor jeugd en voormalig scoutsleider Jeroen Van Laer.
"De huidige scoutslokalen zijn helemaal afgeleefd en waren dringend aan renovatie toe. Door de komst van een noodzakelijke extra parkeerzone aan het kasteeldomein Hof ter Linden kwam het dossier in een stroomversnelling, maar een renovatie zat er op korte termijn sowieso aan te komen."
De schepen maakt zich sterk dat de scoutsgroep er niet op achteruit zal gaan. "Ter compensatie voor de komst van een nieuwe parking kunnen de jongeren in de toekomst een publiek toegankelijke zone benutten. Die was voordien in het bezit van de adellijke familie De Roest-D'Alkemade en afgesloten voor het publiek. Op die manier neemt de totale oppervlakte van het scoutsterrein zelfs toe."
Mooie compensatie
De scoutsleiding en de vzw Vrienden van de Scouts kunnen zich vinden in de nieuwe regeling. "We vinden het nog steeds jammer dat een deel van onze site wordt ingenomen door een parking, maar de subsidie is een mooie compensatie voor dat ongemak en de nieuwe regeling biedt zeker opportuniteiten", zegt oud-leider Ben Bruininkx. "Binnenkort zullen we een concreet project voorstellen waarover we intussen al enkele jaren brainstormen. We willen het ineens goed doen en een lokaal bouwen waarmee we de komende jaren verder kunnen."
De bouw van het nieuwe lokaal zal vermoedelijk nog dit najaar van start gaan en wordt gekoppeld aan de aanleg van de nieuwe parking voor Hof ter Linden. "Op die manier kunnen bepaalde kosten (voor graafwerken e.d.) worden uitgespaard", zegt Van Laer. "Dat geld kan de scouts benutten om haar infrastructuur op punt te zetten."
Knoop bijna ontward
De schepen hoopt dat de gemeente ook het grotere dossier, rond de aanleg van een nieuwe parkeerzone voor Hof ter Linden, spoedig kan afronden.
Het dossier rond de extra parkeerzone is wellicht één van de meest complexe dossiers deze legislatuur (zie ook hier). Het afgelopen jaar hebben we een intensief participatietraject gelopen met alle betrokkenen: scouts, school, tennis en de buurt. De uitkomst van dat traject is een evenwichtig plan geworden waar iedereen achter kan staan. We zijn er van overtuigd dat het een plan is dat ook effectief een meerwaarde zal betekenen. We leggen uit waarom (zie onderaan voor de schets):
- We leggen geen klassieke parking aan, maar gebruiken materialen en technieken die passen op de site: waterdoorlatende tegels waar ook gras kan tussen groeien, voldoende bomen en banken om er ook aangename verblijfsplek van te maken.
- Nieuwe toegang voor scouts, school en tennis. De nieuwe parking maakt de huidige toegangen voor scouts, school en tennis in de Patronaatstraat overbodig. Daardoor kunnen we van de Patronaatstraat een veiligere en autovrije/luwe straat maken. Belangrijk voor de school, een meerwaarde voor de buurt.
- Tijdens schooldagen wordt een deel van de parking park-en-ride. De verkeersproblemen vandaag in de Patronaatstraat zullen verleden tijd zijn nu ouders die hun kindjes met de auto willen afzetten de park-en-ride zullen moeten gebruiken. Een veiligere en goed georganiseerde afhaalzone op de nieuwe parking maakt dit mogelijk.
- De speelplaats van de kleuterschool De Link kunnen we groter maken.
- De onbenutte grasvlakte tussen scouts en tennis wordt publiek domein en een aangename verblijfsruimte. De scouts kan dit gebruiken als extra terrein, maar ook de school, leden van de tennisclub of de buurt kunnen er terecht.
- We voorzien een nieuwe wandel- en fietsdoorsteek vanuit Patronaatstraat richting dreef. Op die manier heeft ook de buurt rechtstreeks toegang tot de nieuwe, groene verblijfszone.
- We leggen in een eerste fase slechts een gedeelte van de parking aan: we sparen op die manier de tennisterreinen en kunnen samen met de toekomstige concessiehouders inzetten op alternatieve vervoersmodi om te vermijden dat nog bijkomende parking nodig zal zijn in de toekomst.
De volledige toelichting rond de nieuwe parking kan je hier downloaden.